رفتن به محتوای اصلی

اتاق پرواز

اتاق پرواز

بسته آموزشی

«اتاق پرواز»

عنوان ایده

اتاق پرواز

شناسنامه ایده 

تاریخ تولید ایده: فروردین سال 1402

ایده پردازان: حجج الاسلام عمیق، جاودان فر، شهریاری، صداقت

مالک معنوی: گروه تبلیغی ضیافت

 مساله محوری 

بازی و سرگرمی در دنیای امروز به عنوان یکی از ابزارهای مهم برای نوجوانان شناخته می‌شود. این فعالیت‌ها نه تنها برای تفریح و گذراندن وقت فراغت مورد استفاده قرار می‌گیرند، بلکه نقش اساسی در رشد و توسعه شناختی، اجتماعی و عاطفی نوجوانان ایفا می‌کنند. از طریق بازی، نوجوانان می‌توانند مهارت‌های حل مسئله، همکاری گروهی و خلاقیت خود را تقویت کنند. همچنین، بازی و سرگرمی‌ها به نوجوانان این امکان را می‌دهند تا با محیط‌های مختلف و چالش‌های جدید روبرو شوند، که این فرآیند به افزایش اعتماد به نفس و تقویت مهارت‌های اجتماعی آنها کمک می‌کند.

یکی از بسترهای برجسته بازی در دنیای امروز، استفاده از بازی‌های رئالیتی شو (Reality Show) است. این نوع بازی‌ها که به طور عمده در قالب مسابقات تلویزیونی یا پلتفرم‌های آنلاین اجرا می‌شوند، ترکیبی از واقعیت و سرگرمی را ارائه می‌دهند و به شرکت‌کنندگان و تماشاگران این امکان را می‌دهند که در فرآیندهایی تعاملی و پرهیجان شرکت کنند. بازی‌های رئالیتی شو معمولاً بر اساس سناریوهای واقعی و شرایط طبیعی طراحی می‌شوند که موجب می‌شود مخاطبان احساس کنند در موقعیت‌های واقعی قرار دارند. 

از این بازی ها می توان در راستای انتقال مفاهیم ارزشی و دینی به نوجوانان به عنوان مخاطب اصلی بهره برد. این بازی‌ها با طراحی سناریوهایی که به مفاهیم اخلاقی، دینی و اجتماعی پرداخته، چالش‌هایی را ایجاد می‌کنند که نیازمند تفکر و تصمیم‌گیری مبتنی بر اصول ارزش‌محور است این رویکرد به ویژه برای دانش‌آموزان و نخبگان جامعه که در معرض فشارهای مختلف اجتماعی و فرهنگی هستند، می‌تواند به شکل‌گیری هویت اخلاقی و دینی قوی کمک کند.

از معضلات قابل توجه نوجوان امروزی، خودتحقیری و فقدان هویت ملی است. در دنیای معاصر، تحت تاثیر عوامل مختلفی همچون جهانی‌سازی، رسانه‌های اجتماعی و تضعیف ارزش‌های فرهنگی، بسیاری از نوجوانان احساس نارضایتی از هویت خود و فرهنگ ملی‌شان پیدا می‌کنند. سانسور شدید رسانه ای مشکلات اولیه زندگی در کشورهای غربی و نمایش ویترین زیبایی آن ها از سویی و پررنگ کردن مشکلات کشور  از سویی دیگر زمینه ساز این معضل اجتماعی شده است. بنابراین، پرداختن به این معضل و تقویت هویت ملی از طریق آموزش، رسانه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی، برای کمک به شکل‌گیری هویت مثبت و سازنده در نسل‌های آینده ضروری است.

 

اهداف ایده

تقویت هویت ملی مذهبی نوجوانان ایران

مخاطب

نوجوانان 14 الی 18 سال (پسر و دختر) 

مکان و زمان اجرای ایده

مکان: قابلیت اجرا در فرهنگ‌سرا، نمایشگاه‌ها، رویدادهای فرهنگی (جشن غدیر،نیمه شعبان، اعتکاف، اربعین و ...)، اماکن تجمیعی و شلوغ همچون پارک‌ها، گذرباغ ها و ایستگاه های خدمات شهری...، اماکن مذهبی (حرم، امام‌زادگان، نماز جمعه ...)، مراکز علمی (مدارس، دانشگاه ...)

زمان: با توجه به مدل اجرا لازم است حداقل فضایی در ابعاد 4 در 4 متر به صورت محصور در اختیار داشته باشید.

 

 واژه نامه

کارت پرواز:شامل 5 فرمان برای پیدا کردن مقصد مهاجرت مخاطب و هدف آن (موجود در پیوست)

پک تصاویر: شامل 60 تصویر زشت و زیبا از 7 کشور دنیا (موجود در پیوست)

دفترچه راهنما: دفترچه ای که شماره های مربوط به هر کشور همراه با تصویر پرچم آن کشور در آن قرار دارد. (موجود در پیوست)

منابع انسانی و وظایف

کارشناس با مشخصات

واجد اصول گفت و گو با مخاطب نوجوان

مطلع از سناریوی اتاق

آشنایی اجمالی با آمار نقاط قوت و ضعف کشورهای هدف

در صورت امکان کارشناس با لباس کادر پرواز باشد.

سخت افزارها (امکانات لازم جهت اجرا)

اتاق یا فضای حداقل 4 در 4 متر

میز (حداقل 1 در 1 متر)

پک تصاویر (چاپ و لمینت شده)

کارت پرواز ( به تعداد مراجعه کنندگان)

نخ یا طناب

گیره

خودکار

روش های اجرای مسابقه و نکات آن

افراد (فردی یا گروهی) با هماهنگی کارشناس وارد اتاق یا غرفه پرواز می شوند. در این اتاق 60 تصویر از اماکن، آمار و رویدادهای زشت و زیبای هر کشور جهان (انگستان، ترکیه، فرانسه، ایران، آمریکا، کره جنوبی و کانادا) بر روی دیوار اتاق قرار داده شده است.

نکته: عکس های لمینت شده را به گونه ای بر روی دیوار قرار دهید که امکان برداشتن آن ها توسط مخاطب باشد. ترجیحا عکس ها را با طناب و گیره از دیوار آویزان کنید.

کارشناس به مخاطب توضیح می دهد که این مکان اتاق پرواز است و شما باید ظرف مدت 10 دقیقه مقصد پرواز خود را مشخص کنید.

کارت پرواز که شامل5 فرمان است به صورت چاپ رنگی شده در اختیار فرد گذاشته می شود. 

از مخاطب می خواهید طبق 5 فرمان خواسته شده مرحله به مرحله به ترتیب عمل کند.

نکات اجرایی

در آماده سازی کارت پرواز دقت کنید هر کدام از یک پنج فرمان باید پشت سر هم قرار بگیرد و منگنه شود.

مهم ترین نکته در اتاق پرواز این است که مخاطب بفهمد هر کشوری دارای نقاط قوت و ضعف است و تمام نقاط خوبی منحصر در خارج از ایران و تمام نقاط ضعف منحصر در ایران نیست.

مطلوب است کارشناس در پایان برنامه گزارش کوتاهی و مستند از آمار نقاط ضعف و قوت کشورهای موجود ارائه کند. 

قبل از اجرا، یکبار کار را به صورت آزمایشی انجام بدهید.

 

اقدامات لازم

هماهنگی مکان اجرا

هماهنگی نیروی انسانی لازم

هماهنگی اقلام مورد نیاز

فضاسازی

یکی از جنبه های بسیار مهم در استقبال مخاطبین، فضاسازی غرفه است. به هر میزان امکان این وجود داشته باشد که فضای غرفه جذاب تر و پر زرق و برق شود قابلیت جذب مخاطبین بیشتر را به همراه دارد. 

 

راه های ارتباطی با پشتیبان طرح

کانال محیا به آدرس https://eitaa.com/mahyaidea

 

فایل های موجود

پک تصاویر

دفترچه راهنما

کارت پرواز

کارت پرچم

 

اسناد
اسناد
پیوست اندازه
bsth-ataq-prwaz.zip 79.58 مگابایت
موضوع

برچسب‌ها

ابرار